Pitný režim v letních měsících

2. 7. 2019 -

Horké letní měsíce jsou tady, a proto bychom měli začít věnovat více pozornosti pitnému režimu. Kolik tekutin bychom měli přijmout za den, a čím uhasit žízeň v létě u vody?


PROČ JE DŮLEŽITÉ DOPLŇOVAT TEKUTINY

Ještě než začneme o samotném pitném režimu, podívejme se na složení lidského těla a na fyziologické zákonitosti toho, kde vzniká potřeba doplňování tekutin.
Lidské tělo obsahuje průměrně 65 % vody. Množství vody v těle závisí na několika faktorech – věk, pohlaví, fyzická aktivita, tělesná teplota a další. Dostatek tekutin zajišťuje efektivní látkovou výměnu a vylučování škodlivých látek, které v těle vznikají.
Nedostatek vody v organizmu se může projevit suchostí kůže a sliznice, únavou, malátností, bolestí hlavy nebo nevolností.

VÍTE KOLIK MÁTE DENNĚ VYPÍT VODY?

Optimální příjem tekutin pro dospělého člověka představuje 35-40 ml/kg tělesné hmotnosti, samozřejmě je důležité upravovat pitný režim v závislosti na fyzické aktivitě.
Hlavním cílem příjmu tekutin je hydratace, která je podmínkou zachování konstantního objemu krevní plasmy, stimulaci fyzického výkonu – nejčastěji svalové práce, doplnění minerálních látek vyloučených potem, stolicí a močí nebo zabránění přehřátí organismu.

VODA ZÁKLAD ŽIVOTA

Nejvhodnějším nápojem ke stálému pití je jednoznačně čistá pitná voda, kojenecká nebo pramenitá voda (velmi slabě a slabě mineralizovaná – do 50 mg/l minerálních látek) bez CO2. Jako zdroj vitaminů lze do pitného režimu zařadit ovocné a zeleninové šťávy ředěné vodou.

Ne nadarmo se říká, že voda znamená život, tak svému tělu dopřejte dostatek vláhy, aby mohly všechny životně důležité procesy probíhat správně.